الارشيف / فن / الفجر

قفلت باب الجواز.. أخطاء تقع فيها البنات تكشفها أمينة شلباية

  • 1/3
  • 2/3
  • 3/3

كشفت خبيرة الإتيكيت أمينة شلباية، خلال استضافتها في برنامج "الستات"،الذي تقدمه الإعلاميتان سهير جودة ومفيدة شيحة عبر قناة النهار، عدة أسرار من حياتها الشخصية وبعض الأخطاء التي تقع بها الفتيات.

 

705c3df53c.jpg

 

وقالت أمينة شلباية إنها لم تتعرض لمواقف واجهت فيها نظرة سلبية من المجتمع للمرأة المطلقة، إضافت: "ممكن عشان مش بفكر أتجوز تاني، والباب ده مقفول، أو لإني مشغولة جدا ومركزة في حاجات تانية".

وردا شلباية على سؤال هل يمكن أن يتغير رأيك إذا قابلت رجلا مصريا بمواصفات أوروبية؟ قالت: "ولا عايزة مصري ولا أوروبي، ومش عايزة أحب ولا أتحب"، تابعت: "أنا إتأخرت شوية في إني أخلف، ودلوقتي معنديش وقت. إنك تربي توأمين ولد وبنت بمسؤولياتهم حمل، وربنا يخلي أبوهم وأنا وهو صحاب جدا".

 

e8742c57ed.jpg

 

الأخطاء التي تقع فيها البنات

 

كشفت أمينة شلباية، خبيرة التجميل والإتيكيت، أبرز الأخطاء التي تقع فيها البنات بخلاف طريقة الجلوس والتعامل مع الأولاد باليد أو "مضغ اللبانة"، قالت أن الصوت العالي من أبرز الأخطاء التي يقع فيها العديد من البنات، مشيرة إلى أن البنت يجب أن يكون صوتها معتدلًا في العموم، متابعة: "يعني مثلًا البنت اللي بتنادي على الويتر في الكافيه بصوت عالي وطريقة الكلام".

و تابعت شلباية: "لازم نضيف كلمة من فضلك أو لو سمحت وشكرًا لو بنشتري حاجة من أي مكان"، اختتمت: "مش لازم ناكل الفشار بطريقة مش حلوة ممكن ناكل واحدة واحدة أو اتنين اتنين، وده علشان منبهدلش السينما أو المكان اللي إحنا قاعدين فيه".

والجدير بالذكر أن أمينة شلباية حصلت على لقب ملكة جمال مصر عام 1988، واشتغلت بالإعلام في التسعينيات وأوائل الألفية الثالثة، وحاليا تقدم فيديوهات عبر مواقع التواصل الاجتماعي عن فن الإتيكيت.
 

ملحوظة: مضمون هذا الخبر تم كتابته بواسطة الفجر ولا يعبر عن وجهة نظر منقول وانما تم نقله بمحتواه كما هو من الفجر ونحن غير مسئولين عن محتوى الخبر والعهدة علي المصدر السابق ذكرة.