الارشيف / فن / الفجر

الجمهور يشيد بـ مسلسل المتهمة لـ درة ويعلق: "إسمها بقى علامة جودة"

  • 1/9
  • 2/9
  • 3/9
  • 4/9
  • 5/9
  • 6/9
  • 7/9
  • 8/9
  • 9/9

حرص رواد التواصل الاجتماعي وجمهور الفنان درة أن يشيدوا بمسلسلها الأخير التي تألقت فيه بدورها وادائها التمثيلي والمختلف عن شخصيتها تمامًا حيث علق أحد الرواد وهو روائي من خلال حسابه الرسمي على موقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك"  

3df72338c6.jpg

 

وقال: "مسلسل المتهمة كان رحلة ناعمة وممتعة بالرغم من إنك بتتفرج على قصة هروب ومعاناة خشنة وقاسية، يمكن علشان نعومة أداء درة اللي بيميزها واللي أحيانًا بيتم انتقاده بسذاجة لصالح الأداء الهستيري الصارخ، لكن درة نضجت وبقت تقدر توصل للشخصية بهدوء ونعومة، دون حرق عجبني مثلا تمثيلها اللي حكى قصة مهمة بنظرة واحدة لسارة في الحلقة الأخيرة، مسلسل ناجح جدا لدرة اللي بقت نجمة اسمها علامة جودة على المسلسل" 

37a67469c4.jpg
a00b5aaaaf.jpg


إشادته بـ علي الطيب

وتابع،: "علي الطيب كان الضلع التاني المهم في نجاح المسلسل بأدائه المتناغم مع درة واللي خلاني متشوق اشوفهم في أعمال تانية مع بعض، علي الطيب برضه ممثل نظراته بتتكلم وتعبر دون كلام، نجح جدا في الإقناع رغم صعوبة فكرة إنه بيوقف حياته كلها لمساعدة واحدة ما يعرفهاش هربانة من جريمة قتل.. بداية حقيقية لعلي الطيب".

إشادة بـ دياب ودوره بالمسلسل

وأضاف: "ضلع تالت للنجاح كان دياب، أنا شخصيا كنت ناسي تماما بل وفي حالة إنكار ان اللي بيمثل دور الظابط بحرفنة قدامي ده هو نفسه اللي بيغني يا حبيبي اللي يخاف من العفريت يطلع له! نجم جديد بيرسخ اسمه في التمثيل كل دور أكتر وبرضه من غير صريخ وهستيريا.
رشدي الشامي بيثبت ثقله كممثل في دور ثري فاسد بعد دور ناجح مناقض تماما واقصد دور رضا الأخ الفلاح غير المتعلم للدكتور رفعت إسماعيل في ما وراء الطبيعة واللي أداه بعظم، مها نصار هايلة وبصراحة لما بافكر في حد تاني يعمل دور سارة برضه بتظهر قدامي مها نصار، أعتقد إنه ا هتبقى نجمة مهمة الفترة الجاية ان شاء الله.
محمد عبد العظيم أداء عظمة بيعلي على دور عم سامح وبيحجز مكان بين ال villains المقنعين، إيه الشر الصافي ده يا عم"

وأردف: "الأستاذ أسامة عباس باختصار أستاذ، مارك حجار في دور رشيد ممتاز وأعتقد كلنا حبيناه.. محمود غريب ممثل مخضرم أدى دور شريك عبود بإتقان وباقي الكاست بصراحة ممتازين أولهم طبعا الفنان أسامة أبو العطا والقديرة ماجدة منير وعماد الطيب وكريم العمري واحمد فوزي وغيرهم، أعتقد ان العمل الحلو اللي اتكتب بمزاج وإتقان واشتغل عليه مخرج شاطر هو هو المؤلف بيطلع طاقات إبداعية من كل اللي بيعدي في اللوكيشن.. شغل عالي من تامر نادي.. ألف مبروك لدرة وأتمنى بعد فترة الاقي مفاجأة بالمتهمة Season 2 فكروا فيها بجد".

تواضع درة مع جمهورها  

e0a0c0d75e.jpg
59cd76e365.jpg


لترد عليه درة قائلة: شكرا على تحليلك الشيق الرائع"، ودائمًا ما تحرص درة أن تشارك الآراء حول أعمالها الفنية في جميع حاسباتها وتحرص دائمًا أن تكون قريبة لقلب الجمهور وترد عليهم بشكل مستمر.

80547dde3d.jpg
6456dceebb.jpg


درة تتحدث عن دورها في المسلسل

تحدثت الفنانة درة عن مسلسلها الأخير "المتهمة" وقالت درة خلال مداخلة هاتفية مع برنامج "MBCtrending" إن الشخصية أثرت عليها كثيرًا فقالت: "الشخصية أثرت عليا أثناء التصوير وبعده، طول الوقت بفكر فيها أن نورهان في المسلسل عندها فقدان ذاكرة جزئي كنت مرعوبة من فكرة أن الواحد يصحى ناسي كل حاجة وخاصة أنها متهمة في جريمة قتل، وفكرة أن حد هربان كده حاجه كبير فحسيت بيها وتخيلتها وجسدتها".

ووتحدثت عن سبب أنجذابها للدور فقالت: "شدني للمسلسل نوعية الدور والمهارات التي يتطلبها، كممثلة عاوزة دور أجرب فيه منطقة جديدة في الأداء ويكون حالة جديدة وتغيير يخرجني من جلدي وأعمل حاجات معملتهاش قبل كده، المسلسل اقتنعت بيه على طول هناك مراحل للشخصية وتصاعد للأحداث كمان".

0b9239b86c.jpg

تفاصيل المسلسل

وتدور قصة المسلسل في إطار من الغموض حول امرأة تجد نفسها متهمة بجريمة قتل لا تذكر عنها أي شيء، تكرس حياتها لمهمة العثور على المجرم الحقيقي وإثبات براءتها، وهو من ﺇﺧﺮاﺝ وتأليف تامر نادي، ومن بطولة عادل كرم ودرة وأسامة عباس وعلي الطيب ودياب وعاطف عمار وغيرهم.

 

ملحوظة: مضمون هذا الخبر تم كتابته بواسطة الفجر ولا يعبر عن وجهة نظر منقول وانما تم نقله بمحتواه كما هو من الفجر ونحن غير مسئولين عن محتوى الخبر والعهدة علي المصدر السابق ذكرة.

اشترك فى النشرة البريدية لتحصل على اهم الاخبار بمجرد نشرها

تابعنا على مواقع التواصل الاجتماعى

قد تقرأ أيضا