الارشيف / فن / الفجر

سانتا وماد بيش يشعلان جمهورهما بـ "دايما كحكي".. تفاصيل

  • 1/4
  • 2/4
  • 3/4
  • 4/4

طرح برنامج "ريدبل مزيكا صالونات 3 "، أغنية جديدة من غناء الرابر سانتا، والموزع الموسيقي ماد بيش، بعنوان ""دايما كحكي"، وذلك عبر موقع الفيديوهات العالمي "يوتيوب".

 

5f449b476e.jpg

 

كلمات الاغنية

وجاء الكلمات أغنية "دايما كحكي"، كالاتي: زنة دبانة مقتولة ما بين الاسلاك انا احمد السيد مساك مشاك في تراك شد الاجزاء ولا ليك لازمة واثبات اتكلم بالعربي وامتحنك جاي في إجزام جاي بالتمام اكلم نفسي ايه الكلام ناس بترفع في البوستات وناس بترفع في الاوزان جوه التوته عندك خشبة ينهدوكوا بالاعلام لف نفسك اقرب حيطة خش فيها اتدفى ونام جاي متطرف وعينيا تقفل وتخرف مضطر اشرحلك وقتي بيخلص بتصرف فاضل نصاية ومع الزمن مش بنخيش صاحبك يسطا فرخة فاكر نفسه كده اتريش كلكوا شبه بعض مش مميز صاحي مش مفوق والمزاج لسه متيس مين فيكوا كويس؟ ولا مخي اللي بيهيس كله نفس اللون والالوان بتتليس الروشيتة من البالطو عندي ٦ مش بقولك انت ارجوك خليك في شيتك يا شلنف يا بارد مافيش وقت اني اكارك صاروخ عابر للمخ كل الكبدة في المدارك هاتئذيني مش شايفك من الارض اقول insigne بجري على السلم واسأل هل ترا بزيني؟ شكلك طارة صيني في عربية لامبورجيني مش راكبة الحسبة لو هتعمل نيستا انا مالديني ضربة جزائي - بربط حزائي بشاي فتلة ڤيرسات قاتلة بتغدى وابلع مياه فاترة وهو كذلك جمع كزلك - الدمعة. نازلة بتبلبع يسطا المعدة فاسدة بكروز بمازدا تكروز بلادا دي طقوس ولادة بشغل نفسي راديو los santos في جاتا اهو يا سادة جالكوا من لا يرحم يادي الفرحة اهلا بيك يا مرحب ميدان مليان بالجرحى على الارض طارحك عينك في عيني شخصيتك لابسة طارحة يا بجاحتي في المركز دايمًا تحتي الدراسة زي الشعر والنتيجة دايمًا كحكي.

 

f6fae4ec9c.jpg

 

 

وعن سانتا

أحمد محمد يوسف٬ بدأ في مشوار الراب عام ٢٠١٥، إشتهر بالفري ستايل باتلز "الارتجال"، أشهر أعماله السامبو أغنية "أولد سكول جديدة، جول، الليلة دي"، واقتصر ظهوره مع راكا ستوديو، وسلايڤر، ورع.

 

وعن انضمامه إلى يونيفرسال العالمية، قال أحمد سانتا:" أعتبر هذه الخطوة مُهمّة جدًا في مسيرتي الفنيّة بخاصّة أنها شركة رائدة عالميًا وأنا فخور أن ألبومي الأوّل سيكون ثمرة هذا التعاون بيننا".

 

 

أمّا عن الألبوم، فقال أحمد سانتا:" عنوان "سانتا الجديد" يُجسّد روحيّة الألبوم، فهو مُتنوّع من حيث الطرح ومواضيع الأغنيات ولكن مع الحفاظ على هويّتي الفنيّة التي أرادت إبرازها من خلال هذا الإصدار الكامل".

 

 

c683f36c4e.jpg

 

وتابع: "كلّ أغنيات هذا الألبوم قريبة إلى قلبي وتعكس شخصيّتي وتُشبهني إلى حدّ كبير، فحتّى الأغنيات الحزينة منه تحمل رسالة وطاقة إيجابيّة لأنّني ألّفتها بحبّ كبير وخلال فترة انتقاليّة حملت تحوّلات كبيرة في حياتي الشخصيّة ولكنّي أعتبر أغنية "ساديو زماني" فيها الكثير من روحي.

 

فكرة "ريد بُل مزيكا صالونات"

برنامج "ريد بُل مزيكا صالونات"، بالتعوان مع "طيارة"، تدور فكرته حول إجماع إثنين أو أكثر من فنان مختلفين في نوع الموسيقى، أو مغني وموزع موسيقي ولمدة 8 ساعات من التحضير والأفكار عشان تكون النتيجة في اخر التجربة نتاج موسيقي متكامل على شكل أغنية.

ملحوظة: مضمون هذا الخبر تم كتابته بواسطة الفجر ولا يعبر عن وجهة نظر منقول وانما تم نقله بمحتواه كما هو من الفجر ونحن غير مسئولين عن محتوى الخبر والعهدة علي المصدر السابق ذكرة.